Skip to main content

Puhujat

Niina Junttila

Professori, Turun yliopisto, Jyväskylän yliopisto

Otsikko: Sosiaaliset suhteet ihmisyyden ydintarpeena

Lue abstrakti

Sosiaaliset suhteet ihmisyyden ydintarpeena

Jokaisella ihmisellä on perustavanlaatuinen ydintarve kuulua johonkin. Tämän ydintarpeen täyttymättömyys eli puute toimivasta sosiaalisesta vuorovaikutuksesta uhkaa oppimista, hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta. Tutkimustemme perusteella jo pienet lapset kokevat yksinäisyyttä, ostrakismia eli tahallista tai tahatonta ulkopuolisuuteen sulkemista, sosiaalisia pelkoja ja puutteellisista sosiaalisista suhteista aiheutuvaa ahdistusta. Nuoruudessa nämä tunteet usein voimistuvat ja pitkittyvät.

Kokemus ulkopuolisuudesta saa ihmisen tuntemaan uhkaa omaa olemassaoloaan, merkityksellisyyttään, yhdenvertaisia vaikutusmahdollisuuksiaan ja tasa-arvoaan kohtaan. Kokemus aktivoituu aivoissa sosiaalisena kipuna ja tunteena uhasta omia psykologisia perustarpeita kohtaan. Uhkaavana koetut tilanteet aikaansaavat stressireaktioita ja pelkotiloja, joista selviäminen ilman psyykkistä sairastumista vaatii yksilöiltä erilaisia itse- ja tunnesäätelyn taitoja. Pitkittyessään kokemus ulkopuolisuudesta aiheuttaa fysiologisten reaktioiden lisäksi kognitiivista kuormittuneisuutta sekä tunteiden, ajatusten ja käyttäytymisen tason muutoksia, jotka edelleen johtavat internalisoivaan tai eksternalisoivaan oireiluun ja riskiin psyykkisille ja fyysisille sairauksille, lisääntyvään palvelutarpeeseen sekä opintojen mahdolliseen keskeytymiseen. Pahimmillaan tunne ulkopuolisuudesta voi johtaa voimakkaaseen eristäytymiseen tai ilmetä väkivaltaisena, radikalisoituneena toimintana tai jopa ääritekoina.

Yksinäisyyden ja ostrakismin syntymekanismien, kontekstuaalisuuden ja erilaisten vaikutusketjujen lisäksi luennolla esitellään Right to Belong -konsortiossa toteutettavia interventio- ja preventio-ohjelmia sekä niiden ensimmäisiä tuloksia.

Lue bio

Niina Junttila on kasvatuspsykologian professori Turun yliopistossa ja kasvatustieteen professori Jyväskylän yliopistossa. Hänen tutkimuksensa keskittyy lasten ja nuorten psykososiaaliseen hyvinvointiin, osallistumiseen ja oppimiseen liittyviin kysymyksiin. Niina on erityisen kiinnostunut sosiaalisen ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksen taustatekijöistä, mekanismeista ja näiden hinnasta yksilölle ja yhteiskunnalle sekä ratkaisuista, joilla yksinäisyyttä ja syrjäytymistä voidaan vähentää. Tällä hetkellä Niina johtaa STN:n rahoittamaa Right to Belong – Ratkaisuja yksinäisyyden ja ostrakismin vähentämiseen lapsuudessa ja nuoruudessa -tutkimuskonsortiota, jonka tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten yhteisöllisyyttä ja osallisuutta sekä vähentää heidän sosiaalisen ulkopuolisuuden tunteitaan.

Lisätietoa: https://www.utu.fi/fi/ihmiset/niina-junttila

Kuva: Jussi Vierimaa

A. Lin Goodwin

Professori, Boston College

Otsikko: Teacher preparation for a world on the move:
Educating newcomers, immigrants and “other” people’s children

Lue abstrakti

Teacher preparation for a world on the move:
Educating newcomers, immigrants and “other” people’s children

Lin Goodwin
Thomas More Brennan Professor of Education
Boston College, USA

Finnish Educational Research Association (FERA) Conference
Turku, Finland, Nov 21-22, 2024

The education of immigrant and refugee students is a humanitarian crisis given the forced displacement of over 117 million people as of the end of 2023, nearly half of whom were children (UNHCR, 2024). Such massive migration, coupled with unprecedented transnational mobility, has teachers struggling to reconsider their everyday practices so as to accommodate the diverse and unique needs of newcomer students in their classrooms. Yet, teacher education has been slow in developing curriculum to prepare teachers to meet the needs of immigrant students, even as the need for teachers to become more responsive to changing social conditions and student populations is gaining urgency.

In her presentation, Professor A. Lin Goodwin will focus on the issue of teacher preparation for a world on the move so that teachers can be ready to meet the needs of students who increasingly represent multiple diversities, capacities and vulnerabilities. First, Professor Goodwin will discuss teacher education designed to develop teachers for immigrant learners, using her research to illuminate concepts, issues, barriers and practices in three international contexts. This research will serve as a conceptual backdrop and evidentiary support for what she terms “Newcomer Unothering Pedagogies”—ways of thinking about teaching and learning that are inclusive, culturally responsive and take into account the unique lived experiences of newcomer students. The presentation will conclude with thoughts about the dispositions and mindsets teachers will need to embrace if they are to truly educate all children in a rapidly globalized world.

Lue bio

Lin Goodwin (葛文林) is the Thomas More Brennan Endowed Professor of Education at the Lynch School of Education and Human Development. Prior to joining Boston College, she was Dean of the Faculty of Education at the University of Hong Kong (2017–2022) and Vice Dean at Teachers College, Columbia University (TCCU) in New York (2011–2017), where she also held the Edward S. Evenden Professorship in Education. Professor Goodwin served as Vice President of the American Educational Research Association (AERA)—Division K: Teaching and Teacher Education (2013–2016), and is a Senior Research Fellow of the Learning Policy Institute. Nominated by her peers, she was selected as a 2024 AERA Fellow which “honors scholars for their exceptional contributions to, and excellence in, education research”. She is the recipient of several multi-million-dollar U.S. federal grants to support TR@TC, an innovative teaching residency program at TCCU that she designed and launched in 2009, a program that has prepared 13 cohorts—and counting—of exceptional teachers for NYC schools.

Dr. Goodwin’s research focuses on teacher/teacher educator beliefs, identities and development; equitable education and powerful teaching for immigrant and minoritized youth; comparative analyses of international teacher education practice and policy; and the experiences of Asian/Asian Americans in U.S. schools. She is widely published and has been recognized for her research and scholarship by the AERA SIG: Research on the Education of Asian and Pacific Americans and the Committee on Scholars of Color, and by the National Institute of Education in Singapore as the inaugural Dr. Ruth Wong Professor of Teacher Education. More recently, she is the 2023 recipient of the AERA Division K Legacy Award that celebrates senior scholars “who have made significant and exemplary contributions to the field of teaching and teacher education.” In 2022, she received a Spencer Foundation Mentor Award honoring her work with emerging academics and doctoral students. Professor Goodwin’s research and practice have taken her around the world to numerous countries such as Brazil, Jordan, Mongolia, Latvia, China, Poland, Finland and Australia among others, where she has collaborated with local educators to support equitable and inclusive outcomes for all students. She began her career as a special education teacher in secondary school.

Lisätietoa: A. Lin Goodwin (bc.edu)

Anna Wallin

Tutkijatohtori, Tampereen yliopisto

Otsikko: Mielikuvitus ja tarinallisuus laadullisessa tutkimuksessa

Lue abstrakti

Mielikuvitus ja tarinallisuus laadullisessa tutkimuksessa

Kuvitteleminen on ihmiselle luontaista ja käytämme mielikuvitusta päivittäin. Mielikuvitus toimii luovuuden perustana, tukee kykyämme asettua toisen ihmisen asemaan ja auttaa meitä kysymään ”mitä jos?”. Vaikka tieteellisen tutkimuksen perinteisesti ajatellaan nojaavan ”tosiasioihin”, on mielikuvituksella keskeinen rooli myös tieteellisessä työssä. Sen avulla tutkijat voivat rakentaa hypoteeseja, ratkaista ongelmia, kehittää teorioita ja löytää uusia tutkimusavauksia tai näkökulmia tutkittavaan aiheeseen.

Tässä esityksessä tarkastellaan millaisia mahdollisuuksia mielikuvitus ja tarinallisuus tarjoavat aineistonkeruun yhteydessä. Esityksessä esitellään kaksi toisilleen hyvin läheistä laadullista aineistonkeruumenetelmää, joita kutsutaan eläytymismenetelmäksi ja tarinan täydentämismenetelmäksi. Näille menetelmille yhteistä on, että niissä tutkimuksen osallistujat eläytyvät kuvitteellisiin tilanteisiin ja kirjoittavat tarinoita siitä, miten tilanne voisi jatkua tai mitä olisi voinut tapahtua ennen tilannetta. Tuotettuja tarinoita ei niinkään tarkastella sen valossa, kuinka ne kertovat osallistujien omakohtaisista kokemuksista, vaan sen sijaan tarkastelun kohteena on esimerkiksi se, millaisia mielikuvia ja näkemyksiä tutkittavaan ilmiöön liitetään.

Menetelmien suurimpina vahvuuksina on niiden kyky kuvata vaihtoehtoisia ajattelumalleja ja tapahtumakulkuja, joiden kautta voidaan löytää uusia näkökulmia ja laajentaa ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä. Menetelmät myös mahdollistavat osallistujille etäisyyden ottamisen omiin kokemuksiinsa, mikä tekee niistä erityisen sopivia arkojen aiheiden tutkimiseen. Esityksessä annetaan esimerkkejä siitä, kuinka menetelmiä on vuosien varrella käytetty ja pohditaan menetelmien mahdollisuuksia, rajoja ja tulevaisuuden kehittämissuuntia.

Lue bio

Anna Wallin toimii tutkijatohtorina Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa. Hänen tutkimuksensa tarkastelee ammatilliseen oppimiseen ja kehittymiseen liittyviä kysymyksiä työelämän konteksteissa. Wallin on erityisen kiinnostunut työelämän muutosten, kuten työn digitalisoitumisen, yhteyksistä työhyvinvointiin, ammatilliseen kehittymiseen ja ammatillisiin identiteetteihin. Lisäksi Wallin on kehittänyt eläytymismenetelmää laadullisena aineistonkeruumenetelmänä jo yli kymmenen vuoden ajan.

Tällä hetkellä Wallin on mukana Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimushankkeessa “THEwellbeing – Korkeakouluopettajien opetusprosessien ja hyvinvoinnin tukeminen”, jossa hän tutkii korkeakouluopettajien hyvinvoinnin ja opetuksen välisiä yhteyksiä.

Lisätietoa: https://researchportal.tuni.fi/fi/persons/anna-wallin-2