Aikuiskasvatuksessa ja -koulutuksessa kysymykset osallisuudesta, yhdenvertaisuudesta ja ylirajaisuudesta ovat erityisen ajankohtaisia monestakin syystä. Yhteiskunnan ja työelämän muutokset pakottavat niin yksilöitä, yhteisöjä kuin organisaatioita kehittymään, oppimaan ja löytämään uusia toimintatapoja. Aikuisväestön sivistyksen ja kasvatuksen tarpeita lisäävät tänä päivänä myös erilaiset paikalliset ja globaalit kriisit, poliittisen ilmapiirin kiristyminen, kaventuva tiedon muodostus ja eriarvoisuuden kysymykset. Teemaryhmä kutsuu aikuiskasvatuksen ja -koulutuksen tutkijoita pohtimaan aikuiskasvatuksen tutkimuksen teemoja koko kirjoltaan. Teemaryhmässä käsitellään aikuiskasvatusta ja -koulutusta erilaisissa ympäristöissä ja erilaisilla toiminnan tasoilla. Tutkimuksen kohteina voivat olla niin koulutuspolitiikkaan, arvoihin, koulutusinstituutioiden toimintaan, aikuiskasvatuksen pedagogiikkaan, työssä oppimiseen, aikuiskasvatuksen kentän erilaisiin toimijoihin ja toimintamuotoihin sekä aikuisten oppimiseen ja kasvatukseen liittyvät kysymykset. Tervetulleita ovat erilaisia lähestymistapoja, metodologioita ja näkökulmia edustavat tutkimukset. Teemaryhmää organisoi Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura, joka kutsuu koolle paitsi omia jäseniään myös muita tutkijoita. Myös opinnäytteinä tehtävät tutkimukset ovat tervetulleita. Teemaryhmän työkieliä ovat suomi ja englanti.
Questions of inclusion, equality and transnationality are particularly topical in adult education for many reasons. Changes in society and the workplace challenge individuals, communities, and organizations to develop, learn, and find new ways of functioning. The needs and challenges of adult education and learning in today’s world are also framed by various local and global crisis, polarisation of political climate, the narrowing of knowledge formation, and issues of inequality. This thematic group invites researchers in adult education to reflect on the themes of adult education research as a whole spectrum. The group addresses adult education in various environments and at different levels. The research may focus on educational policies, values, the functioning of educational institutions, the pedagogy of adult education, workplace learning, various actors and forms of adult education, as well as questions related to adult education and learning. Studies representing different approaches, methodologies, and perspectives are welcome. The thematic group is organized by the Finnish Society for Research on Adult Education, which invites not only its members but also other researchers to participate. Research conducted as theses is also welcome. Presentations can be held in English and Finnish.
Yhteyshenkilö / Contact person: Nina Haltia, yliopistotutkija/University Research Fellow, Turun yliopisto, nina.haltia@utu.fi
Muut vastuuhenkilöt / Other organisers: Vilhelmiina Harju, yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto; Eija Hanhimäki, yliopistonlehtori, Jyväskylän yliopisto; Päivi Hökkä, apulaisprofessori, Tampereen yliopisto; Anu Kajamaa, professori, Oulun yliopisto; Soila Lemmetty, tutkijatohtori, Itä-Suomen yliopisto; Annika Pastuhov, tutkijatohtori, Åbo Akademi; Outi Ylitapio-Mäntylä, yliopistonlehtori, Oulun yliopisto; Päivi Siivonen, apulaisprofessori, Turun yliopisto